Základní Kameny
Autor: Michal Perička <perisek(at)seznam.cz>, Téma: Výkonnostní cyklistika, Vydáno dne: 12. 10. 2004



Základní kameny a kamínky potřebné pro tvorbu kvalitního tréninku.

Obecně lze říci, že:
• se vyplatí věnovat se ve velké zimě jinému druhu pohybu než v chladném počasí ne kole riskovat zdraví
• tréninková intenzita v tomto období by se neměla dostávat k maximu tepové frekvence (jen občas a krátce), sporttestery by nás měly udržet na jeho 60 - 70%.
• kvalita tréninku by měla být odpovídající vašim sportovním ambicím a možnostem

Hrubý náznak týdenního mikrocyklu pro prosinec a leden:
Po - regenerace (sauna, masáž)
Út - běh 1 - 2 hod., ergometr 15 min.
St - kolo 1 - 2 hod., posilovna 0.5 hod.
Čt - tělocvična (běh) 1 - 2 hod., ergometr 15 min.
- posilovna, plavání 1 hod.
So - kolo 2 - 3 hod.
Ne - hokej, tělocvična 2 - 3 hod.

Časové údaje představují zlatou střední cestu, slouží spíše ke stanovení poměru doby tréninku v jednotlivých dnech, jejich konečná podoba je individuální. Krátký pobyt na ergometru ve dnech VTP slouží k navrácení svalů do jejich "cyklistické fazony" a k připomenutí točivého pohybu. Dnně by neměl chybět strečink k regeneraci svalstva po zátěži.

Pro nadcházející období se jako průvodní snad nejvíce hodí heslo "pestrost". V tréninkových denících cyklistů se tato forma přípravy označuje jako VTP, tedy všeobecná tělesná příprava. Zapomeňte na pouhou jízdu na kole a polykání kilometrů či hodin na trenažérech či rotopedech za každou cenu. Kola si ještě užijete dosti při jarní přípravě a v celé sezóně. Není proto příliš dobré si jej již teď znechutit násilným omrzáním či šlapáním na místě. Nezdá se to ale takto nuceně strávené chvíle na kole kladou velké nároky na psychiku a pak se může klidně stát, že koncem léta budete marně hledat chuť posadit se na kolo a šlápnout. Procentuální vyjádření poměru mezi VTP a STP (speciální tělesná příprava) by mělo být 75 : 25 ve prospěch VTP. Velmi důležitou roli totiž hraje celková fyzická připravenost, která se pouhým vysedáváním na kole nezíská. Ke slovu by se měly dostat hlavně činky, lesy, zamrzlé rybníky, zasněžené pláně, bazény. Ochablost nepoužívaného svalstva, tak příznačná pro většinu cyklistů, může podle zkušeností sportovních lékařů znamenat snížení výkonu až o 35 %. A není tomu pouze u ochablosti celkové, stejné procento z výkonu dokáže ubrat i jedna zanedbaná svalová skupina např. největší bolístka cyklistů - břišní svalstvo.